Allergi hos hund

På hudklinikken møder vi mange forskellige typer patienter. En type patient, vi ser hyppigt, er allergikeren. Allergi hos hund viser sig lidt anderledes, end det gør hos mennesker. Den typiske allergiske hund vil klø sig ved særligt at slikke på poterne, på albuefolderne og klø sig eller gnide sig på resten af kroppen. Allergi kan også vise sig med mindre almindelige symptomer, det kan kun vurderes individuelt, om din hund har allergi.

Som allergiker er man generelt mere udsat for ubalancer i hud og ører. Hvor en almindelig rask hund som regel kan håndtere at have normalflora i form af bakterier og gærsvampe på hud og i ører, har allergihunden en tendens til, at disse får overtaget. Det kan vise sig ved infektioner i ører, hud, poter og læbefolder.

Hvis din hund klør sig eller får tilbagevendende ørebetændelser, hudbetændelser eller evt. hotspots kan det være tegn på der er en underliggende ubalance – sandsynligvis allergi.

Hos hund deler man groft sagt allergi ind i 2 typer: foderallergi og miljøallergi. Foderallergi er, når hunden er allergisk overfor noget i foderet, disse allergikere kan også have tendens til at have urolig mave og varierende afføring. Miljøallergikere reagerer på allergener i omgivelserne f.eks. mider eller pollen. Allergikere kan have en komponent af begge typer.

Hvis du er i tvivl om din hund kunne have allergi, så kontakt Hudklinikken på mail info@dyrlaegeboysen.dk eller 69152696.

385 visninger0 kommentarer