"Allergi-vaccine" til hund - hvorfor?

Opdateret: 10. nov. 2020

Når en allergisk hund har fået taget en allergitest, kan man bruge de allergener hunden slår ud på, til at behandle den med.

Groft sagt forsøger man at vænne kroppen til de ting hunden er allergisk for.

Det kan være husstøvmider, lagermider eller forskellige pollen. Væsken kaldes ofte for "allergi-vaccine", men hedder egentlig en hyposensibiliserings-væske.

Disse forskellige allergener inkluderes i en væske, som man så tildeler hunden hver måned i en injektion - eller to gange dagligt i en sukkervæske, der skal under tungen.

På denne måde forsøger man at behandle selve allergien, hvor man med kløestillende midler blot behandler symptomerne.

Succesraten ved behandlingen ligger på 60-80%, hvilket betyder at 60-80% af hundene der får behandlingen kan klare sig uden kløestillende medicin, eller med mindre kløestillende medicin end før.

Oftest ser vi begyndende effekt efter ca. 6mdr, men vi anbefaler at behandle hunden i 12 mdr, før vi bedømmer effekten af behandlingen.

I de 6 mdr før den første effekt ses, vil man ofte give hunden noget kløestillende behandling, for at allergi-symptomerne ikke bliver for slemme.

Hyposensibiliseringen kan laves på baggrund af både allergitest via blodprøve og priktest.

Hvis du overvejer om hyposensibilisering kunne være en god behandling for din hund, så kontakt klinikken på 69152696 eller via mail info@dyrlaegeboysen.dk

1.217 visninger0 kommentarer